Här får barnen vara delaktiga

Språk, natur och teknik och matematik är tre viktiga ben och en röd tråd på Vindögatans förskola.

Vindögatans förskola ligger i lugna Rydebäck som ligger söder om Helsingborg. Förskolan tar emot ett gäng nyfikna barn varje dag. Kristina Johannesson är förskolechef på förskolan och hon trivs verkligen på jobbet.

– Vi är ett gäng med bra sammanhållning och vi har kul på jobbet!

Förskolan har ett tematiskt arbetssätt där pedagogerna ofta jobbar i projektform. Något som både pedagoger och barn uppskattar.

– Vi följer läroplanen och jobbar med de prioriterade mål som finns där som en naturlig del i verksamheten. Vi arbetar mycket med att ge barnen möjligheter till att utveckla sina olika förmåger. Kommunikation, söka nya kunskaper och samarbetet är därför viktiga hörnstenar i vårt arbete. Under året har vi i de olika temana arbetat med natur och teknik och tillsammans gjort upptäckter och experimenterat. Leken är också ett viktigt inslag i verksamheten då detta främjar barnens fantasi, inlevelse, kommunikation och socialt samarbete. De olika barngrupperna jobbar med olika projekt där läroplanens mål och riktlinjer finns representerade i olika former, ett exempel var att i ett av våra många teman bygga ett insektshotell, utifrån vad barnens tankar och idéer följde det sedan naturligt att jobba med luft eftersom insekter flyger i luften. Våra projekt och olika teman går in i varandra, säger Kristina Johannesson.

Olika aktiviteter utifrån barnens intressen

I en hörna i ett av rummen sitter några barn och bygger en kopia av London Bridge. De har satt upp bilder på väggen för att se hur konstruktionen ser ut.  Att bygga saker tillsammans hjälper inte bara till med motoriken utan är även ett sätt att öva det sociala samspelet med andra.

– Konstruktion ingår i vårt vardagliga arbete här. I läroplanen står det att barnen ska utveckla sin grov- och finmotorik och då är konstruktion ett alldeles ypperligt sätt att göra det på tycker vi. Vi har så att barnen spontant kan bygga saker, det är viktigt med det lustfyllda lärandet, säger Per Östberg som är förskollärare.

I ett annat rum lyssnar och ser en grupp barn på film på en smartboard, en slags digital anslagstavla. Vissa dansar och sjunger med i sångerna som spelas upp. För många barn är det ett bra sätt att plocka upp nya ord och jobba med språket.

– Vi läser sagor och sjunger, vi pratar om ord som barnen undrar över. Vi pratar mycket med barnen. Vi vill att barnen ska få ett brett ordförråd och ett varierat språk, säger Jenny Snecker och Julia Briger som är förskollärare på en av avdelningarna.

Utgångspunkten är ofta att göra saker utifrån barnens frågor och funderingar. På förskolan har barnen natur- och teknikexperiment ett par gånger i veckan. Förskollärare Sandra Hjertkvist förklarar närmare.

– Just här blåser vi såpbubblor, vi tänkte att det ska vi även testa på vintern. Vi håller på med olika experiment i barngrupperna och vi passar på att utnyttja vädret nu med is och snö. Här testar vi stora och små bubblor, vad händer om man blåser mycket eller lite? Barnen trodde att bubblorna skulle bli till is och det måste vi så klart undersöka om det stämmer. När vi testade såg vi att bubblorna blev till is men de flög iväg eller sprängdes och det trodde några av barnen.

Vad för experiment barnen gör startar alltid med en fråga. Tillsammans med pedagogerna får barnen fundera över vad som kan hända. Och sedan undersöker man tillsammans.

– Efteråt pratar vi om vad som hände och om det stämde med vad vi trodde skulle hända. Varje vecka har vi olika experiment utifrån barnens intressen. Vi vill att barnen ska våga utforska och undersöka saker. Det är viktigt att vara nyfiken och att man inte behöver veta allt utan det går att ta reda på saker tillsammans. Barnen tycker det är jätteroligt att testa och ta reda på saker!